El blog "Apunts de Lectura" desitja a tots els seus lectors Bon Nadal i Bones Festes tot esperant, en aquesta època d'incerteses, que puguem arribar a Ítaca..., en companyia de bones lectures.
Comentaris de llibres, recull de poemes, cròniques del Parkinson i notes diverses.
La frase:
" Si no existís la novetat continua que és escriure, em moriria simbòlicament tots els dies" - Clarice Lispector
dimarts, 25 de desembre del 2012
dilluns, 24 de desembre del 2012
El jardí dels Finzi-Contini - Giorgio Bassani
Giorgio Bassani es
un escriptor italià, d’origen jueu, que situa la major part de la seva obra
literària a la ciutat de Ferrara.
La seva obra més
famosa: “El jardí dels Finzi-Contini” és una novel·la ubicada a l’època de
Mussolini, poc avanç de començar la Segona
Guerra Mundial, en un temps en que comença a fer-se palesa,
d’una manera evident, la discriminació i començament de la persecució dels
jueus italians.
El relat, centrat bàsicament
en els jardins d’aquesta família benestant jueva, narra la relació entre dos
adolescents, la filla de la família i el protagonista, que ens explica la
història en primera persona, d’origen més humil.
Aquesta relació,
dilatada en el temps i situada en un context de creixent aïllament social,
queda condicionada per la diferència de classe i l’evolució dispar dels
sentiments dels protagonistes.
Bassani escriu amb
prosa elegant, detallista, fins i tot, puntillista, amb paràgrafs llargs, molt
adjectivats, que ens descriuen l’ambient del jardí amb tot el seu esplendor.
La trama de la
novel·la és mínima, però tot i així, el meu interès no ha decaigut en cap
moment.

De tota manera,
personalment considero que aquest autor ha estat un descobriment i penso
repetir amb algun altre relat dels sis que formen la seva obra cabdal:”La
novel·la de Ferrara”.
Vittorio de Sica va
portar al cinema aquesta novel·la amb sensibilitat, tendresa, i bàsicament
ajustada a l’argument original.
Valoració: X X
X X +
Recomanable si us agraden les novel·les detallistes ben escrites.
Contraindicada si teniu l’ànim poc poètic i us agraden les novel·les d’acció.
Edicions Proa: 285 pag.
Edicions Proa: 285 pag.
dissabte, 17 de novembre del 2012
Muerte de una heroína roja - Qiu Xiaolong

Aquesta novel·la, escrita per Qiu Xiaolong, està ambientada a la Xina
posterior als fets de la plaça de Tian'anment (1989), en plena efervescència pels canvis
introduïts per Deng Xiaoping, el gran reformador.
La trama policial
és força senzilla però al estar entroncada amb una trama política immersa en
les lluites pel poder entre els reformistes i els conservadors, la historia es
potència notablement, al mostrar-nos una Xina complexa i en plena transformació tan social com econòmicament.
Estilísticament el
relat és molt simple, molt fàcil de llegir i sense floritures formals, tot i
que introdueix fragments dispersos de poemes xinesos de l’època clàssica.
El més interessant
és la descripció de l’ambient i “modus vivendi” dels xinesos en l’actualitat
així com el transfons polític que condiciona la vida de la població.
La lectura
d’aquesta novel·la confirma les impressions descobertes amb la lectura de
l’obra “Cisnes salvajes”, comentada fa pocs dies en aquest mateix bloc, de
l’escriptora Jung Chang, sobre la vida de tres
generacions de dones de la seva família seguint la turbulenta historia
del país des de finals del segle XIX fins a l’actualitat.
De fet “Muerte de
una heroína roja”sembla una continuació d’aquella obra i, en certa manera i
salvant les distàncies, la complementa, mostrant un món per nosaltres exòtic i
diferent.
Recomanable per a tots els públics i especialment pels amants de les literatures
orientals occidentalitzades.
Contraindicada si odiem la cuina xinesa (és un dir...).
Editoria
Almuzara (2006) =
490 pag.
dissabte, 10 de novembre del 2012
La veu del violí - Andrea Camilleri
“La
veu del violí”, és una novel·la concisa, previsible i
esquemàtica, sense complicacions formals ni complexos esquemes estructurals.
Amb aquesta novel·la Andra Camilleri ens ofereix el
quart relat del comissari Montalbano, personatge intuïtiu i amant de la bona
cuina, creat per Camilleri en honor del seu amic i company de la bona taula i
el bon menjar, Manuel Vazquez Montalban, mort ja fa 9 anys i creador del
detectiu i així mateix, bon gourmet, Pepe Carvalho.
El relat gira, com
no podia ser d’altra manera, al voltant d’un homicidi que el comissari haurà
d’investigar a fons, tot i topar amb l’oposició dels seus superiors.
Camilleri es un
escriptor de fàcil i entenedora lectura, que ens presenta el relat subdividit
en petits apartats que ens permeten seguir la trama en diferents escenaris,
talment com si es tractes d’un guió televisiu, que ens deixa entreveure que l’antiga
professió de l’escriptor era la de guionista.
En general el mòbil
d’un assassinat oscil·la entre la passió i l’ambició, generalment econòmica,
del seu executor.

Valoració: X X X
Recomanable pels amants de la novel·la negra.
Contraindicada si preferim novel·les obertes, lluny del tema criminal.
Edicions 62: 215 pag.
diumenge, 23 de setembre del 2012
Paralelo 42 - John Dos Passos

La novel·la “Paralelo 42”
(1930) és el primer volum de la trilogia “U. S. A.”
que es completa amb “1921” (1932) i “El Gran Dinero” (1936), llibres que es poden llegir
separadament, però que en conjunt formen un gran quadre de l’Amèrica de l’època
de la Gran Depressió.
“Paralelo
42” és un relat polièdric, farcit de personatges heterogenis, de totes les
classes socials, que intenten obrir-se camí en una societat desigual i
competitiva.
Dos Passos escriu
d’una manera concisa i sense floritures, jo diria que gaire bé periodística,
situant els seus personatges en el seu context amb poques frases.
Però, a més, la
novel·la inclou intercalades noticies de l’època, purament insinuades (com
l’afusellament de Ferrer i Guardia), el que anomena l’Ull de la Càmera , que ens mostra
pensaments heterogenis de l’autor?, dels personatges?, i biografies d’homes
il·lustres del seu temps, Tomas Edison, Carnegie, etc.
Tot plegat forma un
mosaic fascinant, heterogeni, amb diferents protagonistes que poden confluir o
no, i que poden desaparèixer sense deixar rastre.

Crec que aquesta
novel·la forma part del que anomeno “grup de les imprescindibles” i estic
frisos per trobar i llegir els altres volums de la trilogia “U. S. A. “.
Valoració: X X X
X X
Recomanat als que els agrada llegir i no els espanta res.
Contraindicat si opineu que els experiments, com deia l’inefable Alfonso Guerra,
s’han de fer amb gasosa.
Editorial Edhasa: 501 pag.
dissabte, 22 de setembre del 2012
Pedra de tartera - Maria Barbal

Tota una vida explicada en 100 pagines, sense
deixar-se res important, el canvi de família, el marit, els fills, la guerra
civil, etc., sense dramatismes excessius però sense escatimar sentiments.
“Pedra de tartera” és un exemple d’eficàcia literària
i de simplicitat narrativa, emotiva, però sense estridències, que ens recorda
un temps preterit, ja superat, però que molts lectors d’una certa edat,
recordem haver viscut durant la nostra infantesa, quan anàvem, a l’estiu, a
veure els parents del poble.
Maria Barbal a aconseguit explicar-nos, en poques
pagines, tot un món que ens recorda el que érem i ens apropa al que som ara
mateix.
Valoració:
X X X
X +
Recomanable a tothom sense excepcions.
Contraindicacions, no en conec, ara per ara.
Editorial Columna: 106 pag.
dimarts, 4 de setembre del 2012
HHhH – Laurent Binet

Estrany nom per una novel·la, novel·la?, no sabria pas
classificar aquest text i hauré de cercar una etiqueta nova.
El títol te un sentit en alemany: “Himmlers
Him heiβt Heydrich” - El cervell de Himmler
és diu Heydrich.
La novel·la, si és pot dir així, relata l’atemptat que
va patir Heydrich, mà dreta de Himmler i ideòleg de l’anomenada “Solució Final” pels jueus de tot Europa
i jefe de la Gestapo ,
a Praga, a on exercia de cap del Protectorat, eufemisme que amaga el seu mal
nom d’aleshores: “El botxí de Praga”.
Però el relat no es centra únicament en el fet
històric, a més incideix en la manera en que un escriptor explica un fet real.
L’autor medita sobre com redactar el text: Ha d’incloure diàlegs entre els
personatges?. Ha d’inventar-se situacions encara que siguin versemblants?
Totes aquestes disquisicions confereixen al relat una
originalitat pròpia i descarreguen de tensió un fet i un ambient històric que
va portar a l’holocaust a sis milions de persones.
Mai arribarem a comprendre com l’home pot ser tant
malvat envers als seus conciutadans.
Valoració:
X X
X X
Recomanat als que els agrada la història
contemporània.
Contraindicat pels feixistes convençuts.
Edicions 1984: 329 pag.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)